L.p.
|
Zadania
|
Sposoby realizacji
|
I.
|
Adaptacja do warunków żłobka
- prowadzenie rozmów rodzicami na temat dziecka i jego potrzeb indywidualnych,
- obserwacja dzieci, zapoznanie z rozkładem pomieszczeń w żłobku,
- stworzenie możliwości do nawiązywania bliskich i serdecznych kontaktów z rówieśnikami i personelem żłobka
- stopniowe wydłużanie czasu pobytu dziecka w żłobku
- zapoznanie się opiekunów z kartami informacyjnymi,
- przedstawienie oczekiwań obu stron.
|
-
Pobyt rodzica z dzieckiem w żłobku.
-
Czerpanie informacji o dziecku z rozmów z rodzicami oraz Karty Informacyjne.
-
Poznanie sali, łazienki i szatni grupy
-
Różnorodne zabawy z dziećmi.
|
II.
|
Kontakty społeczne
- Nawiązanie kontaktów dzieci z opiekunkami.
- Kształtowanie życzliwych postaw wobec innych.
-Odpowiednie reagowanie w sytuacjach konfliktowych.
- Pozytywne wzmacnianie (przytulanie, głaskanie, chwalenie, wspólna zabawa).
|
-
Poznanie imion dzieci, opiekunek i rodziców podczas różnorodnych zabaw integracyjnych.
-
Stwarzanie warunków i zachęcanie do wspólnej i zgodnej zabawy (obok siebie).
-
Budowanie dobrego samopoczucia dziecka (np. głaskanie, przytulanie, pochwała).
-
Kształtowanie poczucia przynależności do grupy.
-
Nauka dzielenia się zabawkami z innymi dziećmi.
-
Kształtowanie u dzieci życzliwego stosunku do rówieśników i osób dorosłych.
-
Budowanie systemu wartości (co jest dobre a co złe).
-
Zapoznanie dzieci z najbliższym otoczeniem
-
Eliminowanie napięć i kształtowanie odporności emocjonalnej, aby łagodnie znosiło stres, porażki poprzez zabawy relaksacyjne.
-
Zajęcia kulinarne.
|
III.
|
Samoobsługa oraz nabywanie nawyków
- Wyrabianie nawyków kulturalno - higienicznych.
- Wdrażanie do samoobsługi, ćwiczenia samodzielnego jedzenia, picia, sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych.
- Wdrażanie do utrzymywania porządku w najbliższym otoczeniu, w czasie i po skończonej zabawie.
- Prowadzenie zajęć kształtujących i utrwalających prawidłowe nawyki.
|
-
Wdrażanie do samodzielnego picia napojów z kubka.
-
Zachęcanie dzieci do spożywania różnorodnych smaków potraw.
-
Podejmowanie prób jedzenia łyżeczką.
-
Zachęcanie do zgłaszania potrzeb fizjologicznych.
-
Wysadzanie na nocniczek , nauka korzystania z małego sedesu
-
Codzienna toaleta (mycie buzi, rączek, zębów).
-
Aktywizowanie i pomoc w czynnościach samoobsługowych takich jak rozbieranie i ubieranie, zdejmowanie i zakładanie: buty, skarpetki, spodenki, luźne bluzki.
-
Wyrabianie nawyków grzecznościowych poprzez gesty ( np. machanie rączką na pożegnanie, skinienie główką na powitanie i podziękowanie itd.).
-
Używanie zaczarowanych słów: proszę, przepraszam, dziękuję.
|
IV.
|
Mowa i myślenie
- Zabawy rozwijające mowę i myślenie przy wykorzystaniu książek, - czytanie dzieciom krótkich bajek , wierszyków
- Wzbogacanie słownictwa dziecięcego poprzez ilustracje i krótkie opowiadania.
- Ćwiczenia artykulacyjne, oddechowe, dźwiękonaśladowcze,.
- Ćwiczenia mięśni warg i języka.
- Słuchanie bajek i piosenek
-Zwracanie uwagi na poprawną wymowę, zachęcanie do budowania prostych zdań.
|
-
Zajęcia edukacyjno – terapeutyczne.
-
Ćwiczenia artykulacyjne, rozwijające aparat mowy (np. Przygody Języczka Wędrowniczka).
-
Zabawy z ćwiczeniami oddechowymi (np. piórko, balonik, kulki z gazet).
-
Ćwiczenia logopedyczne – gimnastyka buzi i języka
-
Wspomaganie w rozwoju uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnym w codziennym życiu.
-
Rozwijanie mowy biernej: wydawanie próśb, poleceń (np. podaj, dokończ, połącz, podejdź, nie wolno) czytanie bajek i wyjaśnianie ich treści.
-
Oglądanie książeczek, podejmowanie prób nazywania elementów ilustracji (np. rozpoznawanie przedmiotów, osób, zwierząt, roślin) oraz opisywanie (np. wielkości, barwy, cech)
-
Teatrzyki paluszkowe, kukiełkowe, pacynkowe.
-
Zabawa ze śpiewem i z pokazywaniem na utrwalenie poszczególnych części ciała "Moje rączki klaskają".
-
Mobilizowanie, zachęcanie dzieci do wypowiadania swoich potrzeb.
|
V.
|
Sprawność ruchowa
(mała i duża motoryka)
- Ogólnorozwojowe ćwiczenia i zabawy ruchowe.
-Zabawy przy muzyce, zabawy naśladowcze, doskonalenie zmysłu równowagi, zabawy orientacyjno- porządkowe.
- Zwracanie uwagi na odpowiednią postawę podczas siedzenia- kształtowanie prawidłowej sylwetki.
-Rozwijanie motoryki małej w czasie zajęć.
- Ćwiczenia i zabawy polegające na przekładaniu, wyjmowaniu, przenoszeniu.
- Nauka i doskonalenie umiejętności chodzenia.
|
-
Nauka chodzenia przy przedmiotach i ruchomych zabawkach ( np. kształtki rehabilitacyjne).
-
Doskonalenie zmysłu równowagi poprzez zabawy
z elementami równowagi (np. naśladowanie ruchu bociana na łące, jaskółki, marsz, ukłon przysiad z krążkiem na głowie, stąpanie po linie, szarfie, chodzenie z zamkniętymi oczami w przód i w tył) oraz sprawnej zmiany postawy ciała poprzez zabawy: orientacyjno – porządkowe, z elementami skoku i podskoku (zachęcanie do wspinania, schylania i kucania po zabawkę, odkładanie jej na wyznaczone miejsce, itp.)
-
Pokonywanie przeszkód (np. przechodzenie przez tunel, most)
-
Podejmowanie prób rzucania piłką z pozycji siedzącej (w dal, do celu). Zabawy z elementami rzutu, celowania, toczenia i noszenia.
-
Nauka chodzenia w parach albo rzędzie
-
Zabawy ruchowo-naśladowcze przy muzyce ( np. chodzimy ciężko jak misie, tańczymy lekko jak lale, turlamy się jak piłeczki, podskakujemy jak pajacyki, prostujemy się jak wielkoludy itp.)
-
Ćwiczenie czynności wkładania, wyjmowania, przekładania, przesypywania, zamykania, otwierania.
-
Gry i zabawy na świeżym powietrzu, (zorganizowane, popularne)
-
Pierwsze próby prac plastycznych- malowanie paluszkami.
-
Swobodne zabawy na sali zajęciowej ( basen z kulkami, zjeżdżalnia, schodki itp.).
|
VI.
|
Spostrzeganie słuchowe i umuzykalnienie
- Prowadzenie zajęć muzycznych.
- Wprowadzenie i codzienne doskonalenie znajomości piosenek tematycznych i okolicznościowych.
- Zajęcia rytmiczne, maszerowanie w rytm muzyki, powtarzanie rytmu poprzez wystukiwanie.
- Zajęcia z wykorzystaniem instrumentów muzycznych, próby gry na instrumentach
Rozwijanie sensomotoryki.
Rozwijanie zdolności matematycznych i logicznego myślenia u dzieci.
Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczający m światem oraz nauczanie prowadzenia ich obserwacji, eksperymentowania, doświadczenia związane z e zjawiskami przyrodniczymi i atmosferycznymi; sadzenie roślin i ich obserwacja.
Współpraca z rodzicami.
|
-
Osłuchiwanie się z różnorodnymi utworami muzycznymi
-
Słuchanie piosenek dla dzieci, podejmowanie prób powtarzania piosenki.
-
Koncerty umuzykalniające, przedstawienia teatralne (muzykoterapia).
-
Zabawy z ćwiczeniami ortofonicznymi.
-
Podejmowanie prób rozróżniania muzyki o różnym tempie.
-
Rozróżnianie muzyki głośnej i cichej, szybkiej i wolnej
-
Opowieści ruchowe przy muzyce.
-
Ilustrowanie muzyki elementami tanecznymi i rytmicznymi: poleczka, kujawiaczek, polonez, taniec indiański, taniec irlandzki, klaskanie, tupanie, itp.
-
Muzykowanie na instrumentach perkusyjnych (zabawa umuzykalniająca „Tworzymy własną orkiestrę”
-
Zabawy wyciszające i rozluźniające.
-
Codzienne zabawy w nawlekanie, mieszanie , dopasowywanie.
-
2. Szeregowanie klocków, budowanie konstrukcji przestrzennych.
-
Rysowanie , malowanie, wydzieranki, lepienie i inne zabawy plastyczno – manipulacyjne.
-
Utworzenie w starszej grupie wiekowej kącików „ Chcę wiedzieć więcej” – patyczki spinacze , guziki, zakrętki, miarki , itp. służące do rozwijania umiejętności matematycznych.
-
Organizowanie zabaw ruchowych w połączeniu z pojęciami z zakresu matematyki.
-
Stwarzanie sytuacji sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabaw na sali i na świeżym powietrzu.
-
Tworzenie prac plastycznych z wykorzystaniem materiału przyrodniczego ( stemplowanie liśćmi, ziemniakami, itp.).
-
Zwracanie uwagi dzieci w trakcie zabaw i zajęć na wybrane zjawiska fizyczne oraz związane z nimi związki przyczynowo –skutkowe.
-
Rozbudzanie ciekawości otaczającym światem poprzez poznawanie zjawisk przyrodniczych, np. zabawy z wodą , wiatrem i inne.
-
Prowadzenie doświadczeń dotyczących roślin oraz warunków niezbędnych do ich prawidłowego wzrostu.
-
Wykorzystanie wody i światła jako elementów prowadzonych eksperymentów z dziećmi.
-
Zebrania z rodzicami, omawianie spraw bieżących, przedstawienie zamierzeń oraz oczekiwań obu stron, przedstawienie planu pracy w żłobku.
-
Indywidualne , codzienne kontakty i rozmowy z rodzicami podczas odbierania dzieci.
-
Czynny udział rodziców w życiu żłobka – udział i pomoc w organizowanych uroczystościach.
-
Zapraszanie rodziców na zajęcia, imprezy, uroczystości.
|
VII.
|
Uroczystości i imprezy okolicznościowe
|
-
Zabawa karnawałowa
-
Dzień Babci i Dziadka
-
Walentynki
-
Dzień Kobiet
-
Powitanie Wiosny
-
Dzień Ziemi
-
Święto Flagi
-
Bal owocowy
-
Muzyka na Wesoło
-
Święto Rodziny Dzień Mamy i Taty.
-
Dzień Dziecka
-
Dzień Kota
-
Dzień Dinozaura
-
Dzień Kundelka
-
Światowy Dzień Pszczół
-
Uroczyste obchody urodzin dziecka
-
Tydzień sportów
-
Dzień „Biedroneczek , Pszczółek”
-
Światowy Dzień Pluszowego Misia
-
Dzień książeczki bajeczki
-
Dzień marchewki
-
Święto Polskiej Niezapominajki
-
Dzień otwarty
-
Dzień Dyni
-
Kolory jesieni
-
Andrzejki
-
Listopadowa pogoda
-
Dzień Postaci z Bajek
-
Dzień Szefa Kuchni
-
Mikołajki
-
Dzień Choinki
-
Warsztaty bożonarodzeniowe z rodzicami.
Udział w projektach i konkursach oraz akcjach charytatywnych organizowanych przez placówki oświatowe, MBP, JOKiS oraz Ogólnopolskie Stowarzyszenie Żłobków i Klubów Dziecięcych.
|